السبت، 26 أبريل، 2008

الفاهمين بيشجعو مصر ..... بس انا مش معاهم !


اصريت انى اكتب العنوان ده لسببين .. الاول لابدي اعجابي بطريقة الدعاية فى هذه الحملة اثناء وقبل والبطولة ... والثاني لان هو ده موضوعي ... (الفاهمين) .. كل ما تبقى قاعد فى اي مكان بتتفرج على ماتش تلاقي واحد او اكتر وربم تلاقي نفسك عمال تقول هو المفروض المدرب يعمل كذا وكذا وكذا .. وليه مينزلش فلان الفلاني ... علشان يغير من طريقة اللعب .. طب ليه ملعبش على الدفاع وامن .. الله هو ليه بيعمل ده معنده بركات برة ... حاجة بقى تخليك حاسس ان اللى قاعد بتسمعه ده مدرب الشرقية للدخان مثلا ، واللا بقى الكوميديا لما تلاقي شلة شباب واقفين بعد ماتش مهم وبيتكلمو عنه ... يقولك اللاعيب الفلاني عمل كدة علشان خايف من اللى كان وراه .. طب بذمة اهلك هو انت كنت سألته مثلا . او هو عمل التغيير الفلاني لانه شايف انه مش بيأدي فا غيره ونزل التاني علشان كدة ... ياعم طب قول اسباب عن فهم ... يعني بنزول اللاعب الفلاني غير طريقة الاداء من كذا لكذا واذكر الاسباب ماهو يا تتكلم وانت فاهم يا بلاش ... وانا هنا مش بقول للناس تبطل كلام بس اتكلم من غير ما تنرفز اللى قدامك او تفهمه انك علامة وانت اصلا متعرفش نصف قطر دائرة السنتر كام .
يعني ممكن اللى مش فاهم ده يبدى اعجابه بلعبه يبدي اعجابهع بتبديل او تذمته مننه بس ميحسسنيش انه لو قاعد على الدكة مكان اليكس فيرجسون كان جاب كاس انجلترا .
ويا سلام بقى لما تسمعهم بيتكلمو عن التحكيم ... يا عيني ع الكلام اللى ممكن تسمعه .. تلاقي اللى بيقول الحكم ده اصلا مش عارف يجري .. والكورة دي مش ضربة جزاء وهو اللى وقع نفسه والكورة دي مش تسلل وانا مش عارف ليه الحكم بحس انه بيشجع الزمالك علشان كدة بيحطوه على طول فى ماتشات الزمالك لا والكورة دي مش رمية تماس ....
كل ده على عيني والحكام فعلا بيغلطو ولولا اخطاء الحكام مش هيبقى فيه متعة فى كرة القدم لكن الحكم بيحسب الطأ فى جزء من الثانية وانت قاعد ماسك كوباية القهوة وقاعد بتتفرج على نفس الكورة من مليون زاوية بالكاميرات وبالبطئ وبتبقى محتار اوقات وبيختلف معاك اصحابك مش عاوز اللى بيحسبها فى جزء من الثانية يغلط ... يا جماعة ارحمونا بقى الكل بقى بيفتي وبيحسسني ان لو مانويل جوزيه مشي من الاهلي هيقدم ورقه وهيقبل وهيأمنو عليه كمان وهيقبض 1000 جنيه فى الشهر وهيكسب الدوري كمان وبطولة افريقيا ..... من قال لا اعرف فقد افتى .
يعني لو شوفت شلة من الشباب واقفين بيتكلمو فى الكورة وكل واحد فيهم بيحسسك انه فاهم ومفيش بعده ممكن تسأله شوية الاسئلة دول
- ايه فايدة النصف دائرة الموجودة امام منطقة الجزاء ( منطقة الـ 18) ؟
- طيب نصف قطر دائرة منتصف الملعب اد ايه ؟
- طب ليه بيحطو راية عند الكورنر وياترى ليه ده راتفاعها ومبيحطوش ليه عامود مكانها ؟
- طب هو الحكم ( اللى الناس كلها بتعيب عليه ده ) المفروض يجري فى اي اتجاه فى الملعب واللا هو بيجري كدة زي ما
تجيبه رجليه او ورا الكورة وخلاص ؟
- طب ازاي بيشاور مساعد الحكم على التسلل وليه بيبقى ماسك رايه مش ماسك عصاية مثلا ؟
- والحكم الرابع ده ايه ظروفه وموجود برة ليه ؟
- طيب امتى الكورة بتكون تسلل بالظبط ؟
- وليه فى كور بتيجي فى ايد اللاعيبة ومش بتتحسب اصلا اي حاجة ؟ وبرضه فى فاولات كدة ؟
- طب المفروض يقعد برة على الدكة كام فرد ؟
- هي اي فايدة المدير الفني والمدرب والمدرب العام وايه الفرق بينهم وبين مدرب الاحمال ؟
سؤال واحد من دول كفيل انه يثبت للناس كلها ان الكورة مش مجرد لاعب راح او جه او مدرب كويس او وحش او تبديل فى وقته
الكورة علم وثقافة ورياضة بتشجع على الجماعية فى الاداء من اول عامل غرفة خلع الملابس وحتى رئيس النادي مرورا باللاعبين والمدربين وحتى مشجعي الفريق .


اسلام منسي

الأحد، 13 أبريل، 2008

ماتيجي نضرب ...... !!!


من يومين كدة شوفت واحد بيقول لواحد تاني
- بكرة هتعمل اضراب معانا
- اضراب ... اضراب مين ياعم .. وهنضرب مين
- لا يا عم الحاج هنعمل اضراب
- وايه بقى الاضراب ده ان شاء الله .. وليه طلعت فى دماغكو تعملوه اصلا
- الاضراب ده معناه اننا هنعترض على موقف معين والموقف هنا هو زيادة الاسعار
- طيب هتعمول الاضراب ازي
- مفيش يا سيدي محدش هينزل من البيت ولا هنبيع ولا هنشتري حاجة اليوم ده
- ياه بس كدة ... ؟
- اه شوفت سهلة ازي
- خلاص وانا معاكو ......

شوفتو الاضراب كان بيحصل ازاي فى بلد المفروض عندها حضارة وثقافة 5000 سنة
بزمتكو وانا راضي ضميركو الحي او الميت لان محدش ضامن حاجة اليومين دول انا عايز اسأل سؤال
حد بجد يقدر يشرحلي ازاي نعمل اضراب ...
لا وايه فى بلد متعرفش اصلا يعني ايه اضراب
يا راجل ده احنا بنعمل المظاهرات غلط ... مبنعرفش نعترض على حاجة اصلا
مفيش عندنا ثقافة الاعتراض غير كلمة لأ ... حتى كلمة لأ بنقولها فى اوقات غلط وعلشان كدة مش بتتسمع
انا بس حبيت اقول كلمتين فى الموضوع ده
بلد متعرفش تعمل مظاهرة ولغاية دلوقتي مبنعرفش ننتخب مش رئيس جمهورية لا ننتخب واحد يتكلم عن لساننا فى اي مكان .. ومعندناش ثقافة الرأي والرأي الآخر من الاساس .. وكمان مفيش اي تنظيم منظم تخيلو يعني كلمة تنظيم نفسها دي بتديلك ايحاء ان الناس دول عاملين خطة لنفسهم علشان يعملو حاجة ... لا تلاقي برضه فى داخلهم مفيش هدف محدد وتايهين فى نفسهم ولازم بيكون جواهم شواذ عن القاعدة وكتير مش مجرد عدد محدود
يبقى ازاي هنقدر نعمل اضراب عام مرة واحدة على مستوى الجمهورية .. واصلا محدش فى الجمهورية ذات نفسها يعرف معنى الاضراب ولا هيتعمل ازاي وايه مهمته هو كبني ادم فى الاضراب ده ...

يا جماعة احنا بلد ماشية بالعكس بنقعد نظبط فى الهرم من فوق وسايبين القاعدة من تحت ولا هي هنا اصلا يعني الحكومة ورجال الاعمال والشركات ماشية فى طريق الاستثمار والرأسمالية والعولمة والكلام اللى محدش فاهمه لغاية دلوقتي والحكومة دي نفسها بتتعامل مع المواطن من منطلق انه فاهم هي بتعمل ايه وهو اصلا مش عارف حاجة .. يعني لا يعرف معنى خصخصة ولا عولمة ولا استثمار ... لا وايه كمان اللى الواحد اكتشفه قريب وعلى لسان وزير المالية ان مفيش حد فى البلد يعرف يعمل موازنة للدولة غيره ... (بعيدا عن يعني ايه موازنه) بس ده يبقى كلام بالزمة .... الحكومة بقت رأسمالية والشعب لسة بيتعامل معاها على انها اشتراكية .. يعني الناس فى وادى والحكومة فى وادى ... عايزين ننتخب رئيس جمهورية ونائب للدايرة واصلا واحنا صغيرين كان بيتفرض علينا الالفا بتاع الفصل ومحدش عارف مننا هو ليه بيبقى هو الالفا ... يبقى ازاي

الأحد، 6 أبريل، 2008

ان تكون shnieder .......... اسلام منسي م الاخر !!!

مش عارف ليه حاسس انى خايف اتكلم عن نفسي
بس قررت وسميت بالله وقلت ياللا اديها يا واد

ان تكون shnieder

يجب ان تحب ربك بشدة وتبكي حين تتحدث اليه وحدك

ان تكون shnieder

يجب ان تعشق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وتحاول ان تتخذ من تجربته الاسوة الحسنة فى اعمالك

ان تكون shnieder

يجب اولا ان تتعجب لتعلقك بهذا الاسم .....

ان تكون shnieder

يجب ان تتذكر دوما كل من حولك حتى من تقول انك تكرههم وتتذكر كل ثانية حلوة قضيتها معهم

ان تكون shnieder

يجب ان تحب كل من حولك دون ان تستطيع التعبير عن مشاعرك ...

ان تكون shnieder

يجب ان تشعر بانك معقد نفسيا مع انك فى الاصل بسيط وتخلو من اي مشاكل نفسية او معارك مع الذات

ان تكون shnieder

يجب ان تتحمل تصرفات الاخرين وخصوصا المقربين منك وتجد لهم العذر دائما

ان تكون shnieder

يجب ان تملك امكانية التركيز فى عمل عدة اشياء فى آن واحد ( يعني انا بكتب الموضوع وانا بشتغل )

ان تكون shnieder

يجب ان تكتب الشعر وتتوقف دون اي سبب وتشعر بانك افضل الشعراء حين قراءة مخطوطاتك

ان تكون shnieder

يجب ان تعشق الاهلى دون ادنى تعصب وان تعجب بالزمالك حين يلعب بفن وهندسة

ان تكون shnieder

يجب ان تلعب الكرة حتى وانت فى احلك ظروف المرض والارهاق

ان تكون shnieder

يجب ان تعشق مصر دون معرفة السبب

ان تكون shnieder

يجب ان تذوب فى احساس منير الصادق بمصريته وان تسبح بخيالك حين سماع فؤاد وان تشعر بالاعجاب تجاه اسلوب عمرو دياب
وان تعشق احساس انغام وقوة صوت اصالة ودفء اليسا وشقاوة نانسي و تهييس ام تي ام وابداع واما ورقة عايدة الايوبي
ولا تنسى الاستماع الى احمد منيب

ان تكون shnieder

يجب ان تعشق اللون الازرق ....

ان تكون shnieder

يجب ان تملك الاحلام وتشعر بانك قريب من تحقيقها ولكنك ايضا لا تحاول تحقيقها
بس الحمد لله انا بدأت

ان تكون shnieder

يجب ان تثق في اصالتك وطيب معدن شخصيتك وحب الناس لك ...... ان شاء الله

ان تكون shnieder

يجب ان تكون سريع التسامح دون ان تنسى

ان تكون shnieder

يجب ان تكره التردد والكذب

ان تكون shnieder

يجب ان تصبح اجتماعي جدا .... مع انك تفضل ان تكون وحيدا

ان تكون shnieder

يجب ان تشعر دوما ان هناك شئ ينقصك

ان تكون shnieder

ان تكون راض ...... دون انكسار الطموح

ان تكون shnieder

يجب ان تنتظر الفرصة لانها هربت في غفلة منذ زمن بل وتحاول ان تذهب انت للفرصة

ان تكون shnieder

يجب ان تشعر بانك لن تلتلقي بحبك ومع ذلك دوما تنتظره

ان تكون shnieder

يجب ان تسخر نفسك دوما لخدمة الاخر دون ان يمس بشخصك

ان تكون shnieder

يجب ان تكون مرحا خفيف الظل مبتسما دائما وانت بالداخل تغلي وتملك كئابة تغطي العالم باسره

ان تكون shnieder

يجب ان تمتلك الثقة بالنفس وتحاول دوما الابقاء على هذا الشعور

وان كان عاجبك ..... !!!!

اقرا وقولي لو كان عاجبك ...

- شاب فى مقتبل حياته العملية ولسة متخرج .. ميلاقيش حتى مكان يتمرن فيه على شغله اللى المفروض هو اتعلمه فى الجامعة .. ولو اتمرن يلاقي ان اللى اتعلمه مالوش علاقة بالشغل ..ان كان عاجبك ؟
- راجل فى سن الخامسة والثلاثين متزوج ويعول ويلاقي كل يوم نفسه فى الشغل انه لازم يقعد تلت ساعات كمان زيادة ومفيش اجازات حتى المتفق عليها مع صاحب العمل علشان يخلص شغل للشركة المفروض كان يتعمل من قرن مضى تقريبا .. ومفيش اوفر تايم ولا اي تقدير .... وان كان عاجبك ؟
- شاب متخرج من كلية مرموقة بتقدير ممتاز وميتعينش معيد فى الكلية بتاعته ويتعين ابن الدكتور المتوصي عليه ... وان كان عاجبك ؟
- معيد فى الجامعة قد الدنيا بيقبض ما لا يزيد عن 250 جنيه مصري فى الشهر ومطلوب منه يعمل ابحاث وتقارير ويشتري كتب ويكون نفسه و يحضر للماجيستير ..وان كان عاجبك ... ؟
- مدرس فى وزارة التربية والتعليم بيقبض ماشاء الله 170 جنيه بعد الحوافز ومطلوب منه يحقق حلم حياته ويكون بيت واسرة ويطلع نشئ صالح للمجتمع ... وفي نفس الوقت مش عايزينه يدي دروس خصوصية علشان ياكل لقمة عيش ... وان كان عاجبك ؟
- فريق كورة اقل واحد فيه بيدخل جيبه شهريا على الاقل عشرة الاف جنيه وفى نفس الوقت دكتور فى المستشفى قد الدنيا مرتبه ميزيدش عن 700 جنيه لا غير لا وبيقعد نبطشيات وبيتصلو بيه فى اي وقت علشان زميله اللى المفروض يبقى موجود بيصيف فى اسكندرية .... وان كان عاجبك ....؟
- كلية علوم من غير معامل لاعداد التجارب ... وان كان عاجبك ؟
- رجل اعمال سرق 700 مليون جنيه وطفش وبيتحايلو عليه يرجع ومفيش قرار صدر ضده ... وواحد سرق رغيفين علشان ياكل ولاده اتقبض عليه ومخرجش من الحبس بقاله شهرين .... وان كان عاجبك ... ؟
- رجل اعمال يتبرع بمليون جنيه مكافأة للنادي علشان انجازه .. وطفل يتبرع بربع جنيه علشان دار للايتام ... وان كان عاجبك ... ؟

صدق او لا تصدق




تصدق ... هتصدق ان شاء الله
لو قلتلك دلوقتي ان عصام الحضري هيلعب فى مانشستر .... هتصدقني
طيب لو قلتلك ان فيه تغيير وزاري قريب جدا ... هتصدقني
ورئيس نادي الزمالك الجاي هو حمادة امام ...تصدقني
طب رغيف العيش هيبقى بجنيه .. هتصدقني
طب ليه اصلا هتصدقني ...
عمرك سمعت حد بيصدق حد اليومين دول ، طيب يا اخي ليه بتقول هتصدقني مش تفكر الاول , ربنا بيقولك اعقلها فتوكل .. يعني شوف الاول الموضوع ده ينفع واللا لا ... اصدق واللا مصدقش
بصراحة انا عن نفسي بقى صعب جدا اثق فى اي بني ادم على وجه الارض . الاب حتى بيوعد ابنه ويقوله لما نروح هبقى اخليك تلعب اتاري ولما يروحو يقولا لا انت لازم تنام ... يبقى ازاي هيطلع واثق فى بباه .
طيب فى المدرسة .. الولد من دول يسمع فى التليفزيون او يسمع بباه بيتكلم عن تحسين المناهج ومش عارف هيدرسوا ايه ازاي وعن معامل كمبيوتر لكل الطلبة فى كل مدرسة وكل الشغل الحلو ده .. يدخل الولد المدرسة يوم 15/9 كالعادة ولا يلاقي المدرسة فيها مكتب زيادة حتى ولا كمبيوتر موجود فى مكتب سكرتير المدرسة كمان ولا اي حاجة .. قولولي ازاي الولد ده يطلع واثق فى برامج التلفزيون او فى الحكومة اللى كل يوم بتوعد بالكلام ده .


معرفش فى الاخر ممكن تصدق واللا لا ......ز بس اقولك هتصدق ان شاء الله .

ممكن نتعرف ..... ؟

بصوا من الاخر
انا بحس ان الكلام على الماسينجر حاجة ولما يبقى وشك فى وش اللى بتكلمه حاجة تانية

قدام الناس المشاعر وضحة والتعبيرات مباشرة عاملة زي الفرق بين السينما والمسرح كدة

على المسرح بتقول الجملة وبتلاقي رد فعل المتفرج مباشرة يا اما عجبته يا اما بيقول جوا نفسه ايه دي مالهاش لازمة
وممكن تحس ساعتها على طول ان انت حاجة تخنق ولازم تتعامل مع اللى قدامك بطريقة تانية ،
انما فى السينما بتقول الجملة والمخرج بيظبطلك طريقة نطقها وبتكررها مرة واتنين وتلاتة علشان تطلع بالمعنى السليم وتعجب الجمهور .

يعني جرب كدة تتعرف على اي بني ادم ولد او بنت على النت وتشوف صوره ياعم وكاميرا وشغل وتتاكد انه هو ده فعلا الشخص يعني مفيش بقى شغل انه ولد وعامل بنت او شئ من هذا القبيل ،
وبعدين اتفق معاه او معاها على ميعاد للمقابلة بعد فترة صداقة طبعا على النت
وخلاص جه اليوم الموعود واتأنتكت واتشيكت وحطيت البرفان الفرنساوي الاصلي الخاص بالمناسبات الهامة اللى زي دي ولميت اللى ع الحبل كله
وقعدت تختار وتنقي وسميت بالله وروحت متكل على اللى خلقك ، وهنا تجد المفاجاة وتجد نفسك ما بين امرين ( العدو امامهم والبحر من خلفهم )
يا اما تلاقي اللى قدامك شخص خنيق غير اللى انت قابلته ع النت او تلاقيه بيأكدلك اللى انت شايفه اكتر واكتر في الحقيقة عن الانترنت وده لانه زي ما بيقوله الانطباع الاول يدوم ....

يعني انا ممكن اكون واخد فكرة عنك انك شخص رجولة واخلاق وشياكه ومش عارف ايه وعسول لكن نيجي بقى اول ما اشوفك احس بالعكس تماما .... ي
بقى عندنا هنا علامة استفهام ماشاء الله فى حجم الهرم الاكبر بتقول طب هو فيه ايه ... مين ده ؟

التفسير الفلسفي او المنطقي او العلمي او بالفهلوة كدة ان الشخص اللى قدامك ده .. وهندي مثال بسيط على الموضوع بانك كنت بتلاقيه بيهرج وبياخد ويدي معاك ومبيسكتش وهو على الانترنت وفاتح الميل معاك وهاتك يا رغي ...
وفجاة لما قابلته لقيته شخص يسوده الغموض وساكت معظم الوقت ومش جرئ بالمرة وساعتها تفتكر الجملة الشهرية لعمنا خالد الصاوي ( يا مان انت خنيق ... ! )

قالك هنا بقى ان الشخص ده شخص فى الاساس مش جرئ وبياخد من شاشة الكمبيوتر الساتـر الترابي اللى بيقدر يخفي خجله وراه..
وجرأته فى التعامل دي ناتجه عن انك مش شايفه هو بيقول ايه او قاعد ازاي ساعتها وفى الارجح هو فى الحقيقة بيبقى شخص مش واثق فى نفسه ومنطوي الى ابعد الحدود ومش لاقي حد معاه وكان بيدور على شخصيته دي فى شاشة الكمبيوتر وخلف ستار الانترنت .

قوم جم شوية العلما الظراف اللطاف بتوع علم النفس لما سألوهم عن المشكلة دي ( انا عن نفسي بقول عليها حالة زي الدكاترة دول ) وقالوا :

ان نسبة التاكد من المعلومة او من شخصية الفرد بتصل الى نحو 90 % عند المواجهة الشخصية

وتصل الى 60% تقريبا عن التحدث من خلال الهاتف ده لو كان الشخص معروف من الاصل وبتقل النسبة دي خلال الهاتف الى 40% لو الشخص مش معروف بالمرة

وتتراوح مابين 20% الى 30% عند الكلام على الانترنت .

يعني م الاخر مش كفاية انك تقول انا بكلم فلان على الانترنت علشان تحدد علاقتك بيه وحبك ليه او حبه ليك او ايا كانت نوع العلاقة اللى بتتمناها .. لا لازم تشوفه وتقعد معاه

سيدنا على بن ابي طالب قال ( تكلم حتى أراك ) يعني الكلام مهم جدا علشان تشوف داخل الشخص اللى قدامك

والمثل الشعبي بيقول ( تعرف فلان؟ .. اه .... عاشرته؟ .. لا ... يبقى متعرفوش .......... )