الأحد، 6 أبريل 2008

ممكن نتعرف ..... ؟

بصوا من الاخر
انا بحس ان الكلام على الماسينجر حاجة ولما يبقى وشك فى وش اللى بتكلمه حاجة تانية

قدام الناس المشاعر وضحة والتعبيرات مباشرة عاملة زي الفرق بين السينما والمسرح كدة

على المسرح بتقول الجملة وبتلاقي رد فعل المتفرج مباشرة يا اما عجبته يا اما بيقول جوا نفسه ايه دي مالهاش لازمة
وممكن تحس ساعتها على طول ان انت حاجة تخنق ولازم تتعامل مع اللى قدامك بطريقة تانية ،
انما فى السينما بتقول الجملة والمخرج بيظبطلك طريقة نطقها وبتكررها مرة واتنين وتلاتة علشان تطلع بالمعنى السليم وتعجب الجمهور .

يعني جرب كدة تتعرف على اي بني ادم ولد او بنت على النت وتشوف صوره ياعم وكاميرا وشغل وتتاكد انه هو ده فعلا الشخص يعني مفيش بقى شغل انه ولد وعامل بنت او شئ من هذا القبيل ،
وبعدين اتفق معاه او معاها على ميعاد للمقابلة بعد فترة صداقة طبعا على النت
وخلاص جه اليوم الموعود واتأنتكت واتشيكت وحطيت البرفان الفرنساوي الاصلي الخاص بالمناسبات الهامة اللى زي دي ولميت اللى ع الحبل كله
وقعدت تختار وتنقي وسميت بالله وروحت متكل على اللى خلقك ، وهنا تجد المفاجاة وتجد نفسك ما بين امرين ( العدو امامهم والبحر من خلفهم )
يا اما تلاقي اللى قدامك شخص خنيق غير اللى انت قابلته ع النت او تلاقيه بيأكدلك اللى انت شايفه اكتر واكتر في الحقيقة عن الانترنت وده لانه زي ما بيقوله الانطباع الاول يدوم ....

يعني انا ممكن اكون واخد فكرة عنك انك شخص رجولة واخلاق وشياكه ومش عارف ايه وعسول لكن نيجي بقى اول ما اشوفك احس بالعكس تماما .... ي
بقى عندنا هنا علامة استفهام ماشاء الله فى حجم الهرم الاكبر بتقول طب هو فيه ايه ... مين ده ؟

التفسير الفلسفي او المنطقي او العلمي او بالفهلوة كدة ان الشخص اللى قدامك ده .. وهندي مثال بسيط على الموضوع بانك كنت بتلاقيه بيهرج وبياخد ويدي معاك ومبيسكتش وهو على الانترنت وفاتح الميل معاك وهاتك يا رغي ...
وفجاة لما قابلته لقيته شخص يسوده الغموض وساكت معظم الوقت ومش جرئ بالمرة وساعتها تفتكر الجملة الشهرية لعمنا خالد الصاوي ( يا مان انت خنيق ... ! )

قالك هنا بقى ان الشخص ده شخص فى الاساس مش جرئ وبياخد من شاشة الكمبيوتر الساتـر الترابي اللى بيقدر يخفي خجله وراه..
وجرأته فى التعامل دي ناتجه عن انك مش شايفه هو بيقول ايه او قاعد ازاي ساعتها وفى الارجح هو فى الحقيقة بيبقى شخص مش واثق فى نفسه ومنطوي الى ابعد الحدود ومش لاقي حد معاه وكان بيدور على شخصيته دي فى شاشة الكمبيوتر وخلف ستار الانترنت .

قوم جم شوية العلما الظراف اللطاف بتوع علم النفس لما سألوهم عن المشكلة دي ( انا عن نفسي بقول عليها حالة زي الدكاترة دول ) وقالوا :

ان نسبة التاكد من المعلومة او من شخصية الفرد بتصل الى نحو 90 % عند المواجهة الشخصية

وتصل الى 60% تقريبا عن التحدث من خلال الهاتف ده لو كان الشخص معروف من الاصل وبتقل النسبة دي خلال الهاتف الى 40% لو الشخص مش معروف بالمرة

وتتراوح مابين 20% الى 30% عند الكلام على الانترنت .

يعني م الاخر مش كفاية انك تقول انا بكلم فلان على الانترنت علشان تحدد علاقتك بيه وحبك ليه او حبه ليك او ايا كانت نوع العلاقة اللى بتتمناها .. لا لازم تشوفه وتقعد معاه

سيدنا على بن ابي طالب قال ( تكلم حتى أراك ) يعني الكلام مهم جدا علشان تشوف داخل الشخص اللى قدامك

والمثل الشعبي بيقول ( تعرف فلان؟ .. اه .... عاشرته؟ .. لا ... يبقى متعرفوش .......... )

هناك 3 تعليقات:

نورهان سراج يقول...

كلامك مظبوط يا اسلام
طول عمري مقتنعه ان الحياه والتعارف عالنت غير لما تقابل الشخص تماما
لان ببساطه اي كلمه بيقولها او اي حرف بيكتبه انت بتقراه باسلوبك واحساسك انت مش باسلوبه واحساسه هو
عشان كده دايما بيتكون في ذهننا صورة حلوه للبني ادم ده ..وأغلب الوقت الواقع بيكون مختلف تماما

اسلام منسي يقول...

هو ده الكلام يا
الله عليكي يا نورهان

اسلام منسي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.