الأحد، 6 أبريل 2008

وان كان عاجبك ..... !!!!

اقرا وقولي لو كان عاجبك ...

- شاب فى مقتبل حياته العملية ولسة متخرج .. ميلاقيش حتى مكان يتمرن فيه على شغله اللى المفروض هو اتعلمه فى الجامعة .. ولو اتمرن يلاقي ان اللى اتعلمه مالوش علاقة بالشغل ..ان كان عاجبك ؟
- راجل فى سن الخامسة والثلاثين متزوج ويعول ويلاقي كل يوم نفسه فى الشغل انه لازم يقعد تلت ساعات كمان زيادة ومفيش اجازات حتى المتفق عليها مع صاحب العمل علشان يخلص شغل للشركة المفروض كان يتعمل من قرن مضى تقريبا .. ومفيش اوفر تايم ولا اي تقدير .... وان كان عاجبك ؟
- شاب متخرج من كلية مرموقة بتقدير ممتاز وميتعينش معيد فى الكلية بتاعته ويتعين ابن الدكتور المتوصي عليه ... وان كان عاجبك ؟
- معيد فى الجامعة قد الدنيا بيقبض ما لا يزيد عن 250 جنيه مصري فى الشهر ومطلوب منه يعمل ابحاث وتقارير ويشتري كتب ويكون نفسه و يحضر للماجيستير ..وان كان عاجبك ... ؟
- مدرس فى وزارة التربية والتعليم بيقبض ماشاء الله 170 جنيه بعد الحوافز ومطلوب منه يحقق حلم حياته ويكون بيت واسرة ويطلع نشئ صالح للمجتمع ... وفي نفس الوقت مش عايزينه يدي دروس خصوصية علشان ياكل لقمة عيش ... وان كان عاجبك ؟
- فريق كورة اقل واحد فيه بيدخل جيبه شهريا على الاقل عشرة الاف جنيه وفى نفس الوقت دكتور فى المستشفى قد الدنيا مرتبه ميزيدش عن 700 جنيه لا غير لا وبيقعد نبطشيات وبيتصلو بيه فى اي وقت علشان زميله اللى المفروض يبقى موجود بيصيف فى اسكندرية .... وان كان عاجبك ....؟
- كلية علوم من غير معامل لاعداد التجارب ... وان كان عاجبك ؟
- رجل اعمال سرق 700 مليون جنيه وطفش وبيتحايلو عليه يرجع ومفيش قرار صدر ضده ... وواحد سرق رغيفين علشان ياكل ولاده اتقبض عليه ومخرجش من الحبس بقاله شهرين .... وان كان عاجبك ... ؟
- رجل اعمال يتبرع بمليون جنيه مكافأة للنادي علشان انجازه .. وطفل يتبرع بربع جنيه علشان دار للايتام ... وان كان عاجبك ... ؟

هناك تعليقان (2):

Nourhan Sirag يقول...

حلو البوست ده
ويديك امل كده في الحياه :D

الناس بقت بترخص اوي بجد
احنا في زمن اخبر يا عبد المولى:D

إسلام منسي يقول...

نورهان يا سكر
فعلا يا حاجة احنا فى زمن اخبر