السبت، 25 فبراير 2012

بتاع كله | انا اسمي إسلام .. وانا مش ارهابي

هذا المقال نُشِر في مجلة كلمتنا عدد شهر يناير 2012


بتاع كله | انا اسمي إسلام .. وانا مش ارهابي


أعلن أنا إسلام منسي عبد الجواد، مصري الجنسية، اني مش إرهابي.

انا مش مع الإعلام اللي بيعتمد على الإرهاب في كل لقطة بيظهر فيها على الشاشة.. 
انا مش مع أي حد يعتمد على الدين علشان يقول لي انه كويس وعنده أخلاق.
انا مش مع أي حد ياخد من الدين وشعاراته طريق للفوز بمنصب أو بصوت في انتخابات وفي النهاية ينكر أنه يمثل الدين في كل ما يفعل.. ده اسمه نفاق حضرتك.. أو كدب لو نفاق مدايقاك.

انا مش مع أي حد يعمل برنامج للنقاش للوصول للحقيقة وهو سايب الضيوف عمالين يتخانقوا مع بعض وخلاص.. لا احنا بنستفيد ولا ده اسلوب نقاش بني آدم عاقل يحترمه ويتعلم منه حاجة.

انا مش مع اي واحد ياخد من موقعه مصدر لقوة وسلطة يفرضها لقمع بني آدمين أو للحصول على مكسب ليس من حقه.

انا ضد أي واحد يطلع في برنامجه - اللي هو المفروض "ديني" - يشتم في الدين الآخر... أيا كان بقى الدين ده أو التاني.

انا ضد أي واحد يستغل شهرته لفرض رأيه أو لنشر فكر معين وهو عارف مدى تأثيره على الناس.. خصوصا لو الفكر ده بيكون للدولة ككل.. انما لو عايز ينشر فكر ايجابي علشان يخلي الناس طموحه ومتفائلة فا مرحب بيه.

انا ضد أي واحد يبقى شعاره الدين والأخلاق ويقعد على منبره يتكلم عليهم وهو ما بيعملش اللي بيقول عليه.

أنا مش ارهابي.. انا مش بفرض رأيي على الناس.. انا مش بفترض ان انا الوحيد اللي صح، انا مش بحط الدين في خلافاتي مع الغير، انا مش بحبط الناس، انا مش بتصيد الأخطاء لحد، انا ضد التمييز لأي سبب كان "ديني، عرقي.. الخ"... انا ضد التصنيف والحصر "محبش حد يحطني في خانة واحدة ويبدأ يعاملني بالمنطق بتاعها".. انا ضد الكلكعة واللخبطة والرغي من غير لزوم "ما تخليك بسيط كدة منك له وتبطلوا كلكعة وتصعيب للأمور.

أنا مش إرهابي.. وضد أي فكر يسحب البلد دي لورا ويخليها ما تتقدمش، ضد أي واحد يقمع الفكر ويمنع فكرة من التطبيق لمجرد ان مافيش فلوس في البلد ... لأ في فلوس، وفيه فرص، وفيه خير... بطلوا إرهاب بقى.



تم نشر هذا المقال في مجلة كلمتنا عدد شهر يناير 2012

ليست هناك تعليقات: